Elchock och rivning med myror

Typiskt nog hade det bara blivit marginellt torrare i kölen, nu 32%, och det borgade för att det inte skulle bli någon limning alls denna helg. Istället började jag meed att sätta upp lite ny belysning inför hösten och vintern i form av en rejäl lysrörsarmatur.

När det gäller eldragning så är det ju enormt viktigt att man tänker rätt så att man verkligen inte har någon ström inkopplad på ledningarna, och att det inte finns någon risk för att den blir inkopplad medan man jobbar. Därför tänkte jag ju direkt att jag inte borde bryta strömmen på verandan på sommarstugan där den är inkopplad, eftersom någon då skulle kunna koppla in den medan jag jobbar (Fail 1). Istället släckte jag belysningen med strömbrytaren (Fail 2). Då skulle jag ju se om någon kom in och skulle kunna hindra denna från att slå på elen. Sagt och gjort, av med strömbrytaren och upp på stege i taket för att klippa belysningskabeln (EPIC fail).

En vacker svetsbåge senare konstaterade jag att jag måste ha tänkt fel någonstans. Samtidigt kommer min bror springande och undrar vad jag skjuter med luftgevär inne i båthuset och varför det inte finns någon el i stora delar av sommarstugan.

Efter en stunds funderingar konstaterar jag att jag bara använde enpolig brytning på lampströmbrytaren, och eftersom jag gjort en korrekt installation med jord, så finns det ju faktiskt två poler som kan kortsluta mot varandra (den obrutna polen och jord). Tur det i och för sig, annars hade det varit kortslutning mellan den obrutna polen och mig.

IMG_00039Med lite felsökning i elstolpen och korrekt urkoppling av all el kunde jag ändå med livet i behåll avsluta installationen.

Efter denna mycket proffsiga installation började jag ju funder på vad jag skulle göra istället för att laga kölen, och min bror kom med idén att riva ut lite av förruffen. Sagt och gjort, jag tog en hammare och en skruvdragare och började gå lös på inredningen i förruffen. Det var ganska snabbt gjort att slita ut allt, och då hittade jag äntligen också myrstacken som jag länge funderat över var den är (bakom en fanerskiva som var limmad på insidan av skrovet)..

Strax efter detta var klart testade min bror hållfastheten på golvreglarna genom att stå på dem, vilket genast påvisade att de inte alls var i skick för detta. Eftersom jag ändå var i farten så slet jag följdaktligen ut alla golvreglar också.

Nu följde arbetet med att bygga nya golvreglar, och då kom ju gamla båthusets virke väl till pass igen. Några timmar senare hade jag sågat upp allt rivningsvirke från förruffen till ved, och nya golvreglar. Det verkar alltså bli så att båten till stor del kommer att bli en majbrasa, med tanke på allt virke jag sliter ur den.

I samband med rivningen upptäckte jag också en annan liten lustig sak, nämligen att förre ägaren har “gömt” länspumpar överallt på konstiga ställen i båten, förutom de tre jag redan plockat ur hittade jag två till på märkliga ställen under golvet. Kanske är en idé att laga hålen istället för att addera fler pumpar…..

IMG_00038IMG_00040

Men var kommer vattnet ifrån?

Som alla som följer bloggen vet har båten legat på land i över ett år. Den har varit skyddad från vatten hela tiden. Hur kan då fortfarande kölstocken hålla en imponerande fuktnivå på 39%? Har den skåpsupit? Det var ju inte vad jag hade räknat med, där gick hela limplanen i stöpet för denna helg. Blir till att hitta på nåt sätt att snabbtorka kölen utan att den går helt åt skogen. BRB.

Såga, lim och regn

Jag hade ju tänkt att fräsa mycket tjusiga spår i kölen för att förbereda skarven, men det verkade så svårt så jag sågade lite på måfå istället så att det nu är rena fina skarvar. Dessutom fanns det inte så mycket tid eftersom jag fick celebert besök från Jonas med familj (alla sju faktiskt), så lördagen gick mer åt till det. På söndagen kom inspirationen dock tillbaka lite, och jag provade epoxilimmet för första gången. Testade att limma ett spant som lossat från botten, limmet var helt fantastiskt att jobba med så vi får se när det har härdat hur det verkar hålla.

Det regnade såklart hela söndagen men det var kul att se att båthuset håller helt tätt och en behaglig temperatur.

Mer inköp till helgen:

Elhyvel Biltema 17043 (den är riktigt bra, inte alls som vanliga lågbudgetgrejer!)
TFS A4 från Sifverts 4×30 100-pack (oj, det var inte billigt)

Kölhålning?

Då var dagen kommen. Dagen då det är dags att sluta med finjusteringar och ta fram storsläggan (eller, ja, tigersågen I alla fall). Kölen skulle friläggas och den knäckta biten tas bort.

Det börjar med att jag måste ta bort en av de bärande öarna som båten står på. Det har ju gjorts tidigare, men den här gången är det inte tillfälligt, utan nu skulle den ersättas med sidostöttor. Efter att ha gjort en mycket ingående hållfasthetsberäkning (= “Tror du de här överblivna bitarna kan hålla båten uppe om man spikar ihop dem?” –“Kanske”?” –“Bra då kör vi på det.”) lyftes fören än en gång med domkrafter, en av de bärande öarna av lättklinkerblock togs bort och nya stöttor (= spillbitar från gamla båthuset) sattes längs sidan. Döm om min förvåning när allt inte rasade när jag ställde ned den igen.

Istället kunde jag roa mig med att gå lös på kölen med tigersåg och jag slutade inte förrän jag hade åstadkommit ett nytt kvadatmeter stort hål I botten, den här gången med kapad köl. Det här var ju lite “make-or-break”, eftersom en genomrutten köl skulle kunna vara en riktig showstopper, och risken var ju inte helt liten för det heller med tanke på hur “proffsigt” tidigare ägare försökt täta båten på olika ställen.

Efter några minuters sågning kom sanningens ögonblick…. och det såg hur bra ut som helst! Allt material I kölen verkar vara friskt och någorlunda torrt, men naturligtvis lite knäckt på alla möjliga ledder.

IMG_00028Alltså är det nu dags att fasa av skarvarna, införskaffa ekvirke och ny plywood (redan lokaliserat) och sedan öva på den ädla konsten att göra mekaniska limförstärkta förband.

Förarbetet beräknas vara klart denna helg, skarvbitarna helgen efter, och möjligen också limningen.

Inköpslista (ja, jag skriver den här så att jag inte glömmer var jag har lagt den…):

Ekvirke (tack för det Pondus snickeri!)
Plywood 15mm, en skiva (tror att det är 18 i båten och jag mätt fel….)
10mm borr aslång Biltema 19414
Rundstav eller bult, syrafast A4 M10 Biltema 19340
M10 A4 mutter Biltema 19123
Brickor A4 Biltema 19133
Fräsgrejer, behöver åtminstone ett frässtål Hehe, köpte en hel handöverfräs istället.
Slipband 40
Rostfria plåtbitar för skarvbeslag
Aceton Bauhaus is the shit när det gäller aceton. 5l=189:-
Ta med slipmaskin
Diskborstar eller liknande
Penslar (Byggmax)
Panel 20×145 några meter (Byggmax) Den var ju skev och full med kvistar i alla fall….

Nya skräddarsydda stålpads

photo%25202Dags attt sluta försöka lyfta båten med bromsskivor och använda mer skräddarsydda grejor istället. Inköp av spillbitar från Bromma stål resulterade efter lite sågande och svetsande I följande intressanta konstruktion som på ett säkert sätt hakar i domkraft och båt.

Nu vågar jag lyfta så pass att jag kan ta bort en av öarna som båten står på.