En era går mot sitt slut. Jag får inte längre ha mitt båtprojekt uppställt där det står, och har ingen möjlighet att flytta det någonstans. Därmed kommer jag ge bort hela projektet som det står med material och tillbehör värt många tusen.
Det här är från början en varvsbeställd motorkryssare av liknande Storebro / Storö-modell helt byggd i Plywood och furu-virke c:a år 1980. Plywooden och mycket av virket har blivit illa åtgånget eftersom teak-däcket inte underhållits och läckt igenom vatten, samt att plywooden endast varit målad med traditionell (inte helt vattensäker) färg.
Min plan har ju varit att dels byta ut all plywood och virke som är skadat, för att sedan laminera skrovet med glasfiber och epoxi (=helt vattensäkert). Resultatet blir en hybridbåt, dvs en epoxibåt med ett skelett av trä och plywood. Mer hållbar än en ren plastbåt men lika lättreparerad som en reglad vägg.
Skick (som den står just nu):
Skrovet är c:a 30%-40% klart när det kommer till träutbyte och laminering (3 lager glasfiber i bottem, två på borden (sidorna), ett lager på däck.
Fören, fördäck och mycket av förkabinens utsida är klart.
Styrkabinen är rutten och har kollapsat, behöver byggas en ny.
Akterdäck är kvar i teak, men bör rivas, bytas ut mot ny däcksplywood
Bordläggningen på sidorna måste bytas (klart 70% på babord sida, 20% på styrbord).
Botten är i stort sett intakt och i bra skick, behöver slipas och lamineras, men nästan inget utbyte av material behövs.
Inredningen är inte omgjord, men det pentryt är i användbart skick att utgå ifrån.
Glas finns till de flesta rutor utom till styrkabin.
Jag vill vara tydlig med att detta inte är ett projekt på “ett par veckor” utan ett pågående båt(om)bygge som säkert har 500-1000 timmar kvar innan den är sjöduglig.
Här är vad som ingår (listan fylls på löpande):
- Motorkryssare 34 fot (10,5 meter) med akterkabin, styrkabin, pentry, toalett och förkabin. C:a 6 sovplatser beroende på hur man inreder den.
- Perkins 6-cyl dieselmotor med backslag, monterad och fungerar, kan provstartas. Behöver nya impellers och packningar här och där.
- Backslag och drivaxel med propeller monterad och fungerar.
- Hydraulstyrning med dubbelkommando på akterdäck, fungerar.
- Startbatterier, fräscha. 24-voltsystem
- Nya aluminiumtankar på några hundra liter, med helt nya slangar och beslag. Den ena monterad i båten.
- Nya slangar och slangfästen till tankarna.
- Båtkylskåp 24V Isotherm, fungerar
- Kemtoa och handfat på toaletten
- Gasolspis och diskho i pentryt
- Massor av begagnad teak från däcket
- C:a 45kg lamineringsepoxy, bara den värd över 10000:-
- 2st Extra stora 15mm plywood-skivor för bordläggning, räcker till nästan hela
- Mer plywood i olika tjocklek finns.
- Mycket furuvirke som används för att byta ut befintligt ruttet virke.
- Diverse specialepoxi för försegling, spackling, limning.
- Massor av smågrejer som är för mycket att få plats med här.
Så vill du skaffa en ny hobby? Lära dig bygga en båt? I slutändan ha en egen lyxkryssare fast du inte har råd att köpa en? Passa på att få en gratis!
Enda villkoret är att du tar den härifrån, den väger runt 5 ton och kräver kranbil.
Man kan komma och titta på båten fram till mitten av Augusti, sedan kommer jag behöva riva båthuset och packa in båten i presenningar istället.
På denna blogg kan du också följa vissa av mina äventyr med bygget fram tills nu.