Rivning och dieselmonster

Mycket slipning, spackling, plastning och målning har skett sedan sist, och nu har turen äntligen kommit tíll att ta ned en 3x2m stor skiva av skrovet för utbyte. Spänningen var olidlig när skicket på de bakomliggande spanten skulle ses för första gången för att inte tala om slagvägaren (det är alltså regeln som går längs botten i båten, inte någon slags boxningsdomare som bedömer hur hårt man slår).

Efter första bortsågningen av plywood konstaterar man att det inte ser så tokigt ut. Alla spant måste fixas, men ju närmare botten desto friskare är allt trä, och framförallt är slagvägaren helt intakt.

Den primära dieseltanken visade sitt rostiga anlete när allt var borttaget så nästa projekt blev förstås att tömma den.

Hur tömmer man då en dieseltank med flera hundra liter diesel i på enklaste och säkraste sätt? Man behöver följande:

  1. Ett oljefat att tömma dieseln i.
  2. En tigersåg som man kan såga upp ett större hål i tanken med.
  3. En trasig brandsläckare så man kan säga: “jag försökte släcka”
  4. En bror som inte är rädd för att brinna.
  5. En del tur.
20160729_194540-web
Här bor dieseln utan monster nu

Efter att ha prickat av allt på listan fick vi till slut ut dieseln ur tanken och kunde inspektera botten av den. Där bodde ett monster som antagligen bestod av dieselbakterier. Det såg ut som ett månlandskap av slime som låg och myste i botten av tanken och väste lite åt oss när vi lyste på det med ficklampa. Vi kan väl säga så här: bränslefiltret har nog fått jobba lite under provkörningarna av motorn.

Det blir att köpa lite biocider (alltså inte ekologisk cider, utan bakteriedödande medel) och hälla i fatet, jag vill inte odla monstrets barn där.

Nu ska det bli kul att såga ut resten av tanken och montera den nya skinande (nåja) aluminiumtanken som ligger och väntar!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.