Början till slutet?

Tillbaka i Saudi igen efter en låååång flygresa med två byten checkar vi in i vårt kära Mordortorn igen. Med mig har jag två kollegor från företaget, Anders och Björn.

Vi är tillbaka för att avsluta projektet och få ett slutligt godkännande av kunden. Det är alltså meningen att detta skall vara sista gången jag åker hit!

Är på topphumör när vi landar, men det ska snart lösa sig.

På morgonen ringer jag glatt Aziz för att kolla att vi kan sätta igång som planerat. Han säger att han är på kontoret, så vi åker dit genast i en taxi. Allt går väldigt smidigt. Mycket oroväckande.

Väl på kontoret har jag ett litet möte med Aziz där han förklarar att Ahmed inte är här just nu. Inte heller Omar som skall signera slutacceptans. Faktum är att ingen av de som krävs för att avsluta projektet är på plats.

Jag tar ett djupt andetag och frågar snällt varför ingen är här när vi hade verifierat att alla var på plats varje dag de senaste två veckorna? Han mumlar nåt om resor och jag bestämmer mig för att ringa min chef.

Min chef konfirmerar att han också pratat med dem och fått samma besked. Han meddelar att vi skjuter upp slutacceptansen till den 21:a december….. Kul……

Vi bestämmer oss för att göra de justeringar vi kan under denna vecka ändå, och jag sätter mina killar i arbete samtidigt som jag sätter mig och funderar ut gruvliga hämnder för att hela min julmånad just blev lite omplanerad.

Blir inte gladare när mina tekniker glatt utbrister: “Titta här, den här databasen är ju helt korrupt”, och “Vad är det här för nåt, det kan ju aldrig ha funkat förut” och liknande glada tillrop. Jag andas djupt igen.

Klockan 15:30 ska vi ha ett möte med Aziz och nån kille. Jag förlägger lunchen till 15:20 så vi kommer in på kontoret vid 16:40 och Aziz är mycket upprörd över att vi inte var där i tid. Jag säger: “I’m SOOOOOOO sorry, Aziz, we got stuck in the traffic.” 1-1.

Dag 1 avlöper trots allt ganska smärtfritt, och jag bestämmer mig av nån anledning i slutet av dagen för att kolla mitt amerikanska bankkonto för att se om jag har några pengar över där. Det skulle jag ju dock inte gjort då jag plötsligt får meddelandet att mitt konto är avstängt.

Jag ringer kundtjänsten i USA och frågar lite upprört varför de stängt mitt konto? Svaret blir: “You are in Saudi Arabia, sir”. “Yes, I know” svarar jag.
Konversationen fortsätter så här:

KT: “Your account is not accessible from Saudi Arabia”
J: “That’s fine, so I can access it from Sweden”?
KT: “No”
J: “OK, so how can I access it”?
KT: “You can’t, we don’t offer services to this country”
J: “To Sweden”?
KT: “No, to Saudi Arabia”
J: “So how come I can’t access my account from Sweden”?
KT: “Because you are in Saudi Arabia, sir”
J: “So I will be able to access it from Sweden then”?
KT: “No”
J: “So you are freezing my assets due to my visit in Saudi Arabia”
KT “Yes, that is our company policy”
J: “(#¤/&(/&(/&¤(#”/(!”###”
KT: “Sorry sir, please call back another time”

Jag har lagt upp vad jag ska ha för motivering när jag säger upp mitt konto nästa vecka: “I don’t offer services to your country…..”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.